Warszawa er noe for seg selv!


De siste dagene har vi slappet av i Polens hovedstad og største by Warszawa.
Her har vi ligget på Majawa Camping, ca 5 km utenfor sentrum.
En helt grei camping, med rolig beliggenhet mellom boligblokker og forskjellige butikker.

Her står vi i halvskygge under store trær. Dette kom godt med i 30 grader :-)


Mange bobiler og noen telt. De fleste her var italienere.


Tirsdag middag tok vi bussen fra campingen og inn til sentrum. Her fra busstoppet.


Vi gikk av på hovedjernbanestasjonen i sentrum. Legg merke til det buede glasstsket :-)


Warszawas nye skyline, sammen med "Stalin"-bygget til høyre, som huser alt du kan tenke deg av kultur.


Warszawa har et stort nettverk av fotgjengerunderganger under de travle gatene.


Totalt dreier det seg om over en kilometer.



Etter hvert finner vi fram til "turistgata" Nowy Swiat, og labber mot gamlebyen.


Etter hvert dukker det opp imponerende bygninger.


En utstilling til minne om 2. verdenskrig.


Chopin har selvfølgelig satt sine spor. Her en benk som spiller hans musikk.


Presidentpalasset.


St. Annas Kirke.


Og Det kongelige slott.

Etter hvert kommer vi inn i selve gamlebyen, den eldste delen som opprinnelig er fra det 12. århundre.

Her er motivene så mange og flotte at jeg dropper teksten for en stund, se og nyt :








Basilica-katedralen.


Så kommer vi til bymuren som skiller den gamle og "den nye" gamle byen, fra 1400 til 1800-tallet.





Mye fint å se her også.


Den nye gamle byen voktes av 2 små voktere.


Nemlig 2 hvite duer på hver sin påle :-)


St. Casimirs kirke.

Og så er det bare å nyte motivene herfra også:







Til slutt tok vi turen ned til den berømte multimedia-fontenen ned mot elva.

Se en heftig video av fontenen HER !



Og helt til slutt var det tid for en liten lunsj, i form av en fantastisk hamburger og godt lokalt brygg.


Warszawa overgår alt vi tidligere har sett av vakre byer. Helt fantastisk !
Anbefales !!!

Turen går videre til nok en perle: Wroclaw.







4 kommentarer:

  1. Vi gillar Polen, men huvudstaden har jag inte besökt sedan jag tågluffade som ung. Har sett i många bloggar att det är en finare stad än jag kanske minns. Skulle gärna åka dit igen!

    SvarSlett
  2. Hvis dere vil ha det moro i Polen må dere besøke Warszawa. Veldig deilig by, fine klubber, særlig New Orleans Gentlemen's Club & Restaurant . Den gjorde et stort inntrykk på meg. Bortsett fra fantastiske danserinner må man ikke glemme det fine kjøkkenet som serverer smakelige måltider.

    SvarSlett
  3. Veldig bra liste. Jeg skulle ønske at jeg hadde kommet hit tidligere, for jeg var i Polen for to uker siden. Jeg besøkte noen av stedene, og det var verdt det. Jeg vil også gjerne legge til New Orleans klubben som jeg besøkte når jeg var på en kompis sitt utdrikningslag. De peneste danserne og et fantastisk alkoholutvalg.
    http://neworleans.pl/en/?nkpage=1

    SvarSlett
  4. Jeg var nylig i Warszawa. Det jeg likte best var gamlebyen, og Royal Baths Park. Begge stedene har veldig god atmosfære, og er perfekt for en tur ut i helgen. Og la oss ikke glemme at Polen er et land som har de vakreste kvinnene, nydelig mat og masse god alkohol. Jeg fant alt dette i New Orleans klubben, som jeg aldri ville forlate. Det er vanskelig å glemme en kveld tilbrakt i så godt selskap.
    http://neworleans.pl/en/?nkpage=1

    SvarSlett

Her kan du skrive innlegg til oss !