Minoan Lines vs Anek Lines

Så etter flere dager på veien, og etter tre ferjeturer er vi endelig framme på Kreta.
Turen ned hit gikk fint bortsett fra den lille hendelsen med bunnplata under motoren i Tyskland.
På vår vei ned hit har vi benyttet oss av tre ferjer, Fjordline fra Stavanger til Hirtshals,
 Minoan Lines fra Venezia til Patras og Anek Lines fra Pireus til Chania.
Fjordlines Stavangerfjord er det bare godord å si om, flott båt, fin lugar og i rute.

Stavangerfjord.

Fra Italia til Hellas går både Anek Lines og Minoan Lines, og billettprisen er lik både fra Venezia og fra Ancona.
Så når vi sparer flere hundre kilometer kjøring ved å velge avgangen fra Venezia var valget enkelt.
Så var spørsmålet, Minoan eller Anek Lines ? Anek Lines har vi benyttet tidligere, mens Minoan Lines var et nytt bekjentskap for oss. De stiller med størst og nyest båt på ruta, HSF Cruise Europa.
Denne var ny i 2009 og setter, i følge Minoans hjemmeside, en ny standard når det gjelder ferjetrafikk
på Adriaterhavet.
Billettene hos Minoan var faktisk vel tusenlappen rimeligere enn hos Anak, så da var valget enkelt, det ble Minoan Line og "superferja" HSF Cruise Europa.  

High Speed Ferry "Cruise Europa".

Men hvilken skuffelse dette skulle bli !
Det var utrolig skittent i lugaren, her kan det ikke ha vært vasket skikkelig siden båten var ny:

                             Gulvet mellom nattbord og seng.                     Søppelkurv var ikke tømt.

Gulvet under "skrivebordet"


Under døra inn til badet.

Rund omkring ute på dekk hadde tidens tann allerede satt sine spor:

 Kryssfiner er brukt rundt bassenget; denne sprekker og faller av.


 Her mangler en stor bit. Legg også merke til bordene i bakgrunnen, de faller nesten fra hverandre.


 Rustspreng i taket over baren.


Utgangsdør oppe på dekket.
I tillegg var det brukt et dårlig "skipsplank-etterligning" golvbelegg som løsnet mange steder inne i gangene 
og møblene i salongene var det allerede slitt hull på.
For oss var det helt ubegripelig at forfallet på en 8 år gammel ferje var kommet så langt som dette.

I tillegg til alt dette var det et utrolig høyt prisnivå om bord:
Kaffe til 3,5 Euro, en boks pils 4 Euro, et kokt egg til frokost 1,5 Euro !
En tallerken med eggerøre, pølse og bacon 5,8 Euro.

Fra Pireus til Chania var det så Anek Lines "Elyros" som skulle testes.

"Elyros"

Bygd i Japan i 1998, renovert i Hellas i 2008 og satt inn i ruta Pireus-Chania det året.
Og for å si det rett ut; her var det klasseforskjell !

Ikke et støvfnugg i lugaren. Kun vårt rot :-).


Ikke en rustflekk på dekk. Skikkelige skinnmøbler, plastbelagte stoler og solide bord.
Og her kostet to fatøl, 0,4 liter Mythos, € 6,80.

Og det var skikkelig skipsplank over alt.

Ikke noe billig golvbelegg som buler her nei. 


 Her loves man frokost til € 1,90.


Og her er resultatet. Det koster 1,9 Euro !


Så til dommen, vi kaster terning :
Minoan Lines "Cruice Europa" terningkast 2.

Anek Lines "Elyros":




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du skrive innlegg til oss !