Grilling av påskelam i Tavronitis.


Da jeg nylig var på Kreta for å gjøre klar våre utleieleiligheter til årets sesong, 
var jeg så heldig å få være med på grilling av påskelam 1. påskedag.
Den greske påsken var i år en uke senere enn den norske, og 1. påskedag var således 28. April.

Det var vår gode nabo Harry og hans fru Irini som inviterte meg med ned til landsbyens prest, 
fader Konstantinos der grillingen skulle foregå.
Harry ringte meg ved 11-tida på formiddagen og fortalte at nå var grillinga godt i gang,
så jeg måtte bare ta meg fri fra det jeg holdt på med og bli med og grille noen timer.
Så dermed var det bare å ta veien fatt noen hundre meter ned til Tavronitis 
og fader Konstantinos og hans families vakre hus og gårdsplass.

 Fader Konstantinos hus og private kirke.


Her er lammet allerede på grillen.


Harry styrer på med grillingen.


 Slik lager de grillkull på Kreta; brenner ved og skufler det over i grillen når det bare er glør igjen.


 Flott overbygd spiseplass ved den private kirken.


 Dette har Konstantinos bygd selv i sine yngre dager !


 Harry kommer med litt ventemat mens vi venter på lammet.


 Kjempegode pølser og grillbein.


Her tar grillgjengen seg en pust i skyggen.


 Etter 4 timers grilling er lammet ferdig og blir satt til avkjøling.


 Harry er klar til å dele opp lammet...


 ...sammen med fader Kontantinos, hans datter og svigersønn.


 Så er det klart for den store påskelunsjen under taket.


Hele familien er samlet.

Så, ved halv 4 tiden på ettermiddagen var gildet over og det var tid for å dra opp igjen 
til Villa Marella for en liten siesta, før arbeidet med klargjøringa kunne fortsette.

Tusen takk til fader Konstantinos og hans familie for gjestfriheten !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du skrive innlegg til oss !