Nå har vi akkurat tilbakelagt 3850 km langs Europeiske motorveier og andre langsommere veier
på vår fjerde tur i bil til Kreta.
Den første tok vi helt tilbake i 2007 da vi kjøpte stedet her nede,
tur nr. 2 var med bobilen i 2016 under vår 8 måneder lange Europaturne som omfattet hele 23 land.
Den tredje var i 2017 da vi kjørte ned med vår da 10 år gamle Citroén C5 stasjonsvogn,
og altså nå den fjerde turen, denne gangen også med vår kjære Citroén.
Og denne gangen ville vi, for å spare penger, kjøre hele veien gjennom ex Jugoslavia
i stedet for å ta ferje fra Venezia til Patras.
i stedet for å ta ferje fra Venezia til Patras.
I høysesongen er denne ferja rådyr, og det er flere tusen å spare på å kjøre den lange veien
på østsida av Adriaterhavet.
Turen startet fra Sandnes mandag morgen den 1. Juli, til Kristiansand,
der vi skulle ta Fjordlines katamaran til Hirtshals med avgang 13.30.
Fjord Cat
Vi hadde akkurat svingt inn på kaien da det kom SMS fra Fjordline om at avgangen var innstilt,
grunnet kraftig vind og høye bølger over Skagerrak.
Vel, hva gjør vi så ?
Colorline tenkte vi med en gang og sjekket på nettet.
Den første avgangen deres, fra Kristiansand den også, var helt full.
Men, på avgangen fra Larvik 17.30 var det plass !
OK, da var det bare å legge inn Larvik havn på GPSen og gi gass østover.
Til tross for mye veiarbeid var vi på plass i køen på Larvik havn en god time før avgangen klokka 17.30.
Superspeed 2
Superspeed 2 er en flott båt ser vi ikke merket mye til de 4-5 meter høye bølgene det var over Skagerrak.
Klokka 21.15 la skipet til kai i Hirtshals, helt etter ruta, og klokka 21.40 kunne vi trille avgårde videre på vår lange tur ned hit til Kreta, ca 6 timer senere enn opprinnelig planlagt.
På forhånd hadde vi bestilt den første overnattinga, et Airbnb-rom, i Handewitt, like ved Flensburg.
Her ankom vi akkurat klokka ett på natten, og fant nøkkelen i døra da vi kom.
Husets beboere hadde lagt seg; de skulle opp og på jobb allered klokka 6 om morgenen.
Vi fant oss kjapt til rette, og fikk oss en god natts søvn til tross for forsinkelsen.
Tirsdag morgen bar det så i vei videre mot Praha, der vårt neste overnattingssted var forhåndsbestilt.
Men underveis skulle vi innom et verksted i Hamburg for å fikse airconditionanlegget i bilen.
Dette tok så en times tid, og i 11-tida var vi igjen på veien sørover på7´ern mot Hannover.
Her var det også mye veiarbeid, så det gikk litt i rykk og napp vil jeg si.
Fra Hannover gikk det så videre på motorvei 2 mot Magdeburg,
så nr. 14 forbi Leipzig og Dresden og endelig nr. 17 og E 55 til Praha.
Så endelig i åttetida om kvelden ankom vi vårt overnattingssted i utkanten av Praha,
omtrent 4 timer forsinket i forhold til tiden GPSen anslo da vi kjørte fra Hamburg.
Veiarbeid, veiarbeid, veiarbeid.....
Typisk skilt på tyske motorveier...
Men det er vel slikt man må regne med på så sterkt trafikkerte veier som de tyske motorveiene.
Etter en god natts søvn hjemme hos familien Tran i Praha bar det så videre mot Ungarn og etter hvert Serbia.
Hei
SvarSlettHvor mye ca. har denne turen kostet fra Oslo til Kreta og retur?
mvh
Ali
Hei Ali !
SlettTotalt gikk det vel med ca 8650 kroner fra Stavanger til Kreta.
Derav 3600 kroner i diesel (365 liter) 3200 kroner i ferjer (Stavanger-Hirtshals og Pireus-Chania) 1200 kroner i overnatting og 650 kroner i bompenger.
Pluss mat, det har jeg ikke oversikt over...:-)
Se forøvrig min kommentar nederst i denne bloggposten:
https://janneogfrank.blogspot.com/2019/07/ny-visitt-pa-camping-rino-ved-ohridsjen.html
Motsatt vei tok vi ferje fra Patras til Ancona i Italia.
Noe dyrere men da slipper man alle grenseovergangene som er nordover på Balkan.
Der er det alltid lange køer nordover på grunn av at de sjekker alle biler for flyktninger fra Syria/Tyrkia.
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlett