Den siste overnattinga på vår kjøretur til Kreta i forrige uke hadde vi på et sted vi også besøkte under vår 8 måneder lange bobiltur i 2016, nemlig Camping Rino ved Ohridsjøen.
Her sto vi oppstilt ved Camping Rino i August 2016.
Siden da har det skjedd litt på stedet kan en si.
Campingen er kraftig utvidet med en ny avdeling, Camping Rino 2,
ca 200 meter fra den opprinnelige, og terrassen nede ved vannet er også kraftig utvidet.
ca 200 meter fra den opprinnelige, og terrassen nede ved vannet er også kraftig utvidet.
Campingen har en meget god restaurant som trekker mye folk
og derfor var det nødvendig å utvide uteserveringen ganske betydelig.
Slik ser det ut nå med den utvidede terrassen langs vannet mot høyre.
Innvendig i den nye delen.
Her ser vi både den gamle delen og den nye.
Kveldsstemning.
Her ser vi bort til Camping Rino 2, ved de store trærne.
Denne gangen hadde vi jo ingen bobil å overnatte i, men Camping Rino har også rom for utleie.
Rommene ligger i dette huset, tvers over veien fra restaurant, resepsjon og servicebygget.
På dette flotte rommet, med terrasse og utsikt til campingen fikk vi overnatte :-)
Utsikten fra rommet.
Hyggelige Camping Rino er virkelig verdt et besøk dersom man tenker seg til Nord-Macedonia og Ohridsjøen.
Området rundt denne store sjøen er virkelig vakkert med spennende reisemål som byen Ohrid som sjøen er oppkalt etter, og Struga i nordenden av sjøen der elva Svarte Drin renner ut.
Men også ved den søndre delen av sjøen, som ligger i Albania, er det veldig fint.
Vi kjørte denne veien mot Hellas og det vrimlet av flotte hoteller langs sjøen
inn mot byen Progradec som i seg selv er verdt et besøk.
Grensa til Albania ligger bare ca. 8 km. fra Camping Rino.
Kart til vår kjørerute finner du HER !
Tusen takk for nok en kjekk reise reportasje. Vi håper på en lignende tur neste år. Derfor hadde det vært kjekt med en oppsummering av turen med detaljer som hvor langt dere kjørte hver dag, hvor lang tid dere hadde planlagt og håpet på at hver strekning skulle ta og hvor lang tid hver strekning egentlig tok og gjerne hvor mange kilometer hver strekning var. Hvilken fart lå dere på når alt gikk som det skulle, tenker da mest på motorveger i Tyskland. Hvor mye drivstoff går det egentlig med på en slik tur. Var det noen del av turen som dere skulle ha gjort litt annerledes, eller gikk det meste som planlagt. Dere var innom verksted i Hamburg, var dette avtalt på forhand og er det mye å spare på å få ting reparert i Tyskland, kontra Norge? Igjen tusen takk for kjekk reisreportasje.
SvarSlettHei Jan. (JanBe?)
SvarSlettEn liten oppsummering av turen:
Vi startet altså fra Sandnes mandag og ankom Kreta lørdag morgen.
Etter litt krøll med ferja som var innstilt, og omkjøring via Larvik, gikk turen som følger:
Første etappe gikk uten problemer til Handewitt, 365 km på ca. 3t 20min.
Andre etappe gikk så fra Handewitt, via verkstedet i Hamburg, til Praha.
Ca. 800 km, en time stopp i Hamburg, total tidsbruk 11t 30 min. Mye veiarbeid, forsinkelse 3-4 timer !!
Bilverkstedet var bestilt på forhånd ja, kun etterfylling av gass i AC, 119 Euro, pris hjemme Kr. 3000,-
Tredje etappe, Praha til Palic i Serbia.
714 km, tidsbruk 10 timer, mye veiarbeid i Ungarn, forsinkelse ca 3,5 timer.
Fjerde etappe, Palic til Kalishta, 800 km, ca. 8t.30 min. Ingen forsinkelse.
Femte etappe, Kalishta til Pireus, 615 km, ca. 8t. 30 min. Ingen forsinkelse.
Totalt ca. 3294 km fra Hirtshals til Pireus.
Vi brukte Viamichelin til planleggingen.
Den kalkulerte med 3275 km.
Den kalkulerte også med 353 Euro i diesel, faktisk forbruk 361 Euro.
Og den kalkulerte med omkring 40 Euro i bompenger, faktisk ca 65, så her bomma den litt.
Men allikevel synes jeg Viamichelin er en fantastisk bra tjeneste !
God tur nedover dersom dere skulle finne på det !!